fbpx

Zwanger naar de Wellness

Je bent zwanger en je wilt gaan relaxen? Goed nieuws!

Want we gaan jullie dit genot niet afnemen!

We willen jullie in dit bericht informeren over de aandachtspunten rondom een wellnessbezoek en alles wat er bij kan komen kijken.

Een eerste algemeen advies luid, enkel bij een normale zwangerschap en vermijd een bezoek tijdens je eerste trimester en de laatste 6 weken van jou zwangerschap. In deze periode zijn de risico’s voor foetus en moeder hoger waardoor het veiliger is om een bezoek aan de wellness even weg te laten

Wat zullen we in dit bericht bespreken?

Sauna

Infrarood

Stoomcabine

Jacuzzi

Koude douche en dompelbad

Scrubben

Massages

Etherische olieën en aroma’s

Sauna

We beginnen bij de meest gekende ‘sauna’, leuk nieuws want het mag onder enkele voorwaarden.

  • Niet langer als 10 minuten
  • Ga op een handdoek zitten en blijf rechtop zitten
  • Probeer niet in het midden of boven te zitten maar blijf beneden
sauna

Waarom is het belangrijk om niet langer dan 10 minuten te blijven zitten in een sauna? Na een bepaalde tijd zal jou kerntemperatuur te hoog stijgen en dit kan wel effect hebben op jou zwangerschap. Een bezoek van 10 minuten zal jou kerntemperatuur niet te hoog doen stijgen waardoor het veilig is voor zwangere dames.

Rechtop zitten voorkomt een reactie van jou lichaam op de hoge temperaturen, zo kan je je bijvoorbeeld duizelig of kortademig beginnen voelen. Verlaat op dit moment zeker de saunacabine, neem pauze en drink water. In de sauna ga je best niet te hoog zitten aangezien daar de temperatuur op zijn heetst is, probeer sauna temperaturen boven de 80°C te vermijden. Belangrijk is om naar je eigen lichaam te luisteren, voelt het niet goed laat het dan even! Ben je nog nooit in de sauna geweest dan is dit niet het beste moment om het uit te proberen

Infraroodcabine

Wat is een infraroodcabine? En waarom mag het NIET?

Een infrarood cabine werkt met bepaalde stralingen van warmte die op een dieper niveau op ons lichaam inwerken. Met andere woorden, dit warmt ons lichaam veel sneller op langs de binnenkant waardoor onze kerntemperatuur ook veel sneller zal stijgen. Niet het effect dat we willen tijdens de zwangerschap!

Stoomcabine

Een stoomcabine mag dan weer wel onder dezelfde voorwaarden als een sauna. 

  • Niet langer als 10 minuten
  • Ga op een handdoek zitten en blijf rechtop zitten

Jacuzzi

Wat mag er zeker niet ontbreken, een jacuzzi ! Joepie want ook dit mag!

Let hier wel op!

  • Het water mag maximum 38°C zijn
  • Niet langer als 15 minuten

Ook in de jacuzzi mag je maar een bepaalde tijd zitten. Als het water niet warmer als 38°C is dan mag je 15 minuten relaxen,is de temperatuur van het water 39°C of 40°C dan mag je enkel 5 minuten blijven zitten. Hogere temperaturen zijn niet toegelaten! Dit is in principe niet lang maar je kan dit wel enkele keren herhalen als je hierna pauzeert en afkoelt. De jacuzzi vermijd je best ook tegen einde van jou zwangerschap aangezien in deze periode een grotere kans op infectie bestaat. 

Koude douche of dompelbad

Neem jij graag een koude douche of dompelbad na jou sauna of zwembeurt? Lees dan even mee. Een koude douche nemen mag maar je gaat de manier waarop je die douche neemt lichtjes moeten aanpassen. Rechtstreeks onder een koude douche stappen geeft een ademhalingsreflex waardoor je naar adem hapt omdat je lichaam schrikt van de koude. Tijdens de zwangerschap kan dit effect als erg onaangenaam ervaren worden. Waardoor ons advies luid:

  • Geen douche onder de 20°c
  • Geleidelijk aan je lichaam laten gewennen aan het koude water, eerst handen en voeten
  • Niet langer als 10 minuten

Een dompelbad kan je best wel vermijden. Dit is een te harde temperatuurwissel van warm naar koud, een echte schrikreactie voor het lichaam. Hierdoor kan je beter langzaam afkoelen onder een koude douche.

Scrubben

Onder de douche even lekker scrubben, zeker doen als je dat aangenaam vindt! Maar niet alle zwangere dames zullen dit fijn vinden. Een zwangerschap brengt namelijk veel huidveranderingen met zich mee, waardoor de huid in sommige gevallen erg gevoelig kan worden. Scrubben is een redelijk harde manier om dode huid van je lichaam te krijgen, en door het harde scrubben kan er soms gevoelige huid beschadigd raken. Merk je dat je last hebt van een gevoelige huid of zwangerschapsacné (puistjes) dan kan je best scrubben even laten en gaan voor milde verzorging- en reinigingsproducten.

scrub

Massage

Als je geluk hebt hoort er bij jou sauna bezoek nog een heerlijke massage! Niets is beter om de ontspanning volledig op te maken dan jou saunabezoek te eindigen met een zwangerschapsmassage! Natuurlijk zijn massages toegelaten tijdens de zwangerschap maar lees toch even deze belangrijke aandachtspunten!

massage

Zo is het erg belangrijk dat je een professional kiest die jou een zwangerschapsmassage zal geven en geen gewone massage, hier bestaat dus degelijk een verschil in!

Een zwangerschapsmassage is aangepast aan het zwangere lichaam, daarom heb je dus ook iemand nodig met kennis over het zwangere lichaam en de gevolgen van bepaalde massagetechnieken. Zo moet er gelet worden op jou positie, de drukpunten op jou lichaam, warmte, olie en geuren.

Tijdens je eerste trimester stop je best met ‘normale’ massages. Een spiermassage door je partner mag natuurlijk maar een ‘deep tissue massage’ door een professional dus niet. Hierbij komen er teveel afvalstoffen vrij in het lichaam die de foetus nog niet kan verdragen in het eerste trimester. Vanaf je tweede trimester kan je starten met de zwangerschapsmassages en kan je doorgaan tot en met je bevalling.

spa

Massages met warmte worden afgeraden, zoals een hot stone massage, massage met kruidstempels of warmtekussens. Dit heeft een effect op onze kerntemperatuur die niet te hoog mag stijgen tijdens de zwangerschap, best dat je deze soort massages tijdens de zwangerschap weglaat.

De professional die jou masseert kent de belangrijke drukpunten op jou lichaam die in verbinding staan met jou baarmoeder en weet dus hoe deze te vermijden tijdens jou massage. Zij gaan jou helpen te ontspannen en te genieten van het moment. Zo zijn er erg veel wetenschappelijk bewezen effecten van een zwangerschapsmassage:

  • Je slaapt beter
  • Minder ruglast
  • Versterkte immuniteit
  • Minder stress, angst en ongerustheid
  • Minder complicaties gedurende de bevalling
  • Baby krijgt meer zuurstofrijk bloed
  • Jou afvalstoffen verlaten je lichaam sneller
  • Verlichting bij kwaaltjes (bv spataderen, dikke voeten en benen, lichaamspijnen, hoofdpijn…)

Mag een voetmassage?

Voor een voetmassage gelden dezelfde regels als voor een zwangerschapsmassage. Vind je voetmassages erg aangenaam en heb je last van erg veel zwangerschapskwaaltjes dan is voetreflexologie iets voor jou. Hier zijn tal van voordelen aan verbonden tijdens de zwangerschap en het is een goede aanvulling op de standaard zorgen.

voet massage

Olie & Aroma

Wat nu met verschillende oliën en aroma’s?

Er is veel te doen rond essentiële oliën tijdens de zwangerschap, mogen ze wel of niet? Het antwoord ligt tussenin. Wij geven de belangrijkste aandachtspunten hierover mee. Ben je geïnteresseerd in aromatherapie maar twijfel je ,dan raad ik aan een professional in te schakelen. Het is namelijk belangrijk om bepaalde kennis te hebben om hier veilig mee om te gaan. Je hebt mensen die zich specialiseren in aromatherapie en de effecten op het zwangere lichaam. Zo kan aromatherapie je niet enkel helpen te ontspannen maar kan je op een volledig natuurlijke manier bepaalde zwangerschapskwaaltjes elimineren.

Hier zijn de belangrijkste aandachtspunten:

  • Vermijden in het eerste trimester
  • Gebruik 100% natuurlijke olie!
  • Verstuiven in de lucht
  • Verdunnen in olie

Wil je op veilig spelen dan kan je één van de onderstaande oliën kiezen, dit zijn de mildste en veiligste die je kan gebruiken tijdens de zwangerschap:

Sandelhout, Oranjebloesem, Mandarijn, Citroen, Geranium, Sinaasappel (Wild Orange), Bergamot, Grapefruit, Lavendel, Eucalyptus, Den, Rozenhout, Kamille, Wierook , Mirte, Patchouli, Vetiver, Petitgrain, Vanille, Melisse.

Toch maakt deze lijst het nog steeds moeilijk te weten welke producten je nu veilig kan gebruiken. Er is namelijk een groot aanbod aan ‘geuroliën‘, hiermee bedoel ik dat ze zich voordoen als een etherische olie maar in feite is dit een chemische namaak. Deze namaak versie geeft jou dus niet de voordelen die goede olie je wel kan geven, daarboven kunnen ze zelfs toxisch zijn tijdens de zwangerschap.

Vind je dit nu interessant? Lees dan binnenkort ons bericht over ‘Olie & Aroma’. Hierin gaan we ons verder verdiepen in het vinden van de juiste olie  en geven we jullie basisinformatie over het veilig gebruik van etherische oliën thuis.

Conclusie !

We vatten het even samen voor jullie:

  • Je moet een normale zwangerschap hebben
  • Vermijd een saunabezoek tijdens je eerste trimester en de laatste 6 weken van jou zwangerschap
  • Dit mag je blijven doen onder enkele voorwaarden: Sauna, stoombad,koude douche,jacuzzi,scrubben
  • Dit mag niet: infraroodcabine, dompelbad
  • Masseren mag maar kies iemand met kennis van zwangerschapsmassage!
  • Wees waakzaam in omgang met olie en aroma, bij twijfel schakel je een professional in!

Zeg je wellnessbezoek dus zeker niet af maar plan ze goed in!

wellness
Categorieën: Geen categorie

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *